Pages

Thursday, March 30, 2006




Hari ini lapor sebuah akbar harian, UM akan mendapat seorang VC wanita - sebagai VC pertama. Tumpang bangga. Siapa kata perempuan tidak boleh memimpin. InsyaAllah. Jadi, para lelaki tidaklah boleh irihati dengan kebolehan perempuan justeru lelaki dan perempuan sebagaimana janji Tuhan - diberi akal yang sama. Tidak dinafikan dalam situasi tertentu wanita tidak boleh menyamai lelaki tetapi VC bukan nabi, bukan imam, bukan wali. Jadi, apa salahnya?

Itulah cantiknya Islam!

Wednesday, March 15, 2006

Beberapa waktu ini, saya terlalu ingin kembali seperti suatu ketika. Saya punya seorang teman. Yang saya sangat senang bersamanya. Seorang teman, bagi saya sudah memadai. Namun, waktu mengubah segalanya apabila hati berani berkata, teman tidak boleh menjadi teman hidup. Dia pergi. Saya sedih sungguh. Saya mahu keadaan kembali seperti dulu. Boleh bertanya khabar, merajuk atau bergaduh. Kalau semua itu bisa kembali, alangkah bahagia. Pun, saya harus akur, pertimbangan kita tidak sama dengan pandangan orang. Seperti takdir yg tidak pernah bisa diterka, begitulah semuanya.
Cuma kadang-kadang saya sangat berharap, suatu hari Tuhan akan membuka hatinya untuk menerima kembali huluran tangan persahabatan daripada saya. Selamanya saya akan menunggunya kembali menjadi sahabat saya kerana dia sangat baik. Saya selalu berdoa, agar rasa kasih kepada saya sebagai lelaki kepada perempuan dapat ditukar menjadi kasih kepada sahabat. Moga Tuhan melinapkan rindurasa saya ini ke ruanghatinya.InsyaAllah.

Tuesday, March 14, 2006

Sudah lama tidak menulis. Rindu mengamit rasa. Rindu menulis. Bukan tidak mahu tetapi waktu terlalu semput. Ada banyak perkara yang perlu difikir dan dilakukan. Walaupun diri selalu ingat, Tuhan menjadikan 24 jam itu sememangnya cukup untuk insan seperti kita menjalaninya.
Namun, hari ini juga bisa menulis panjang. Rasanya ingin memperkatakan isu pembunuhan perempuan di Johor tetapi waktu tidak mengizinkan lagi. Malam ini ada kuliah.